Spelregels voor kroegspellen

Vind al uw spelregels in PDF formaat.

Een spelletje spelen in de kroeg is niet alleen leuk, het is ook nog eens hartstikke gezellig. Een drankspelletje zorgt voor veel vermaak en geeft je ook nog eens de kans om meer dan voldoende alcohol binnen te krijgen. Hieronder hebben wij enkele kroegspellen genoteerd die misschien leuk zijn om eens uit te proberen met je vrienden.

Beerpong

Beerpong is tegenwoordig het bekendste drankspelletje, maar het spel komt uit de Verenigde Staten. Dit kroegspel kan gespeeld worden met meerdere deelnemers, bijvoorbeeld in teams van twee personen. Het is aan de teams de taak om een pingpongballetje in de beker aan de overkant te gooien, als je raakt dan zal de tegenstander die beker moeten leegdrinken. Als al jouw bekers zijn weggespeeld, dan heb je verloren. Er is zelfs nog een regel dat in dat geval ook de bekers van de tegenstander opgedronken moeten worden, maar dat kan jij natuurlijk zelf bepalen.

Mexxen

Het spel Mexxen zal gespeeld worden met een aantal borrelglazen, dobbelstenen en het liefst ook een beker voor de dobbelsteen. Mexxen is een kroegspel dat met meerdere deelnemers gespeeld kan worden en de spelregels zijn bijzonder eenvoudig. Iedereen gooit een keer met de dobbelstenen en degene die het laagste aantal gooit heeft verloren. De verliezer moet een zogeheten ‘atje’ doen. Degene die het spel begint zal bepalen hoe vaak er gegooid zal gaan worden. Let op, behaal jij een totaalscore van 21 punten dan zal je twee keer moeten atten.

Lingo

Lingo kennen de meeste mensen wel van de televisie, maar het is ook een spelletje voor in de kroeg. Er zijn twee teams die beide een nummer krijgen, deze is even of oneven. Daarnaast zal een team spelen met de kleur rood en de ander met de kleur groen. Mocht iemand een nummer trekken die oneven is, dan zal het oneven team moeten atten. Datzelfde geldt voor de kleur. Mocht een team ook nog het woord raden bij Lingo, dan moet de tegenstander atten. Lingo is helaas niet meer op de tv, maar je kan wel op de smartphone nog een aflevering terugkijken.

Kaartje trekken

Heb jij toevallig een pak speelkaarten bij de hand, dan kan er kaartje trekken gespeeld worden. Elke deelnemer moet een kaart trekken. Vervolgens legt iedereen deze open en bloot op de tafel. Degene met de laagste kaart heeft verloren en mag gaan drinken. Let op, de joker is uniek want deze geeft de speler het recht om iemand uit te kiezen om te atten.

Kaartje blazen

Kaartje blazen staat zeker bij menig liefhebber in de top tien kroegspellen. Je neemt een pak speelkaarten en legt deze vervolgens op een bierglas. Elke speler moet vervolgens proberen om een kaart eraf te blazen, maar natuurlijk niet alle kaarten. Slaag jij hier niet in, dan moet er gedronken worden. Er moet minimaal één kaart blijven liggen op het bierglas. Degene die moet blazen als er nog één ligt zal sowieso verliezen.