Spelregels voor bordspellen

Vind al uw spelregels in PDF formaat.

Hoewel het internet ons altijd bezig weet te houden, zijn er nog vele liefhebbers van de ouderwetse bordspellen. Bekende spellen als Monopoly, Stratego, Mens Erger Je Niet en Kolonisten van Catan zijn niet weg te denken en gelukkig maar. Stap een willekeurige speelgoedwinkel binnen en ontdek het enorme assortiment aan bordspellen.

Gezelschapsspellen

De meeste bordspellen zijn echte gezelschapsspellen en worden op een speelbord gespeeld. Daarnaast kunnen er altijd meerdere spelers meespelen, wat anders is het lang zo gezellig niet meer. Borspellen kunnen flink variëren, zowel qua aantal deelnemers als de duur van het spel. Ook zal een kinderbordspel weer anders in elkaar steken als een bordspel voor volwassenen.

Klassieke bordspellen

Er is een grote keuze voor liefhebbers van gezelschapsspellen. Sommige spellen komen aardig met elkaar overeen, terwijl er ook unieke spellen te vinden zijn die voor een verrassende speelervaring zullen zorgen. Bordspellen worden vaak met stenen, pionnen of fiches gespeeld. De populairste bordspellen zijn de klassieke, simpelweg omdat deze geschikt zijn voor jong en oud. De regels zijn vaak hetzelfde gebleven, al zal het spel wel hoogstwaarschijnlijk in de loop der tijd in een nieuw jasje zijn gestoken. Bij klassieke spellen is het vaak niet mogelijk om gelijk te spelen, er zal dus altijd één speler zegevieren. 

Enkele bekende klassieker bordspellen zijn Ganzenbord, Monopoly en Mens Erger Je Niet van de grote spelfabrikant Jumbo. Maar ook een spel als schaken behoort toe tot deze categorie. Sommige klassieke spellen kunnen tegenwoordig ook online worden gespeeld op de computer, smartphone of tablet. Hoewel het spel in de basis hetzelfde zal blijven, is het toch lang niet zo gezellig als wanneer er op een echt bord gespeeld zal worden.

Bordspellen voor de kids

Er zijn natuurlijk ook meer dan genoeg bordspellen verkrijgbaar voor de kinderen. Deze speciaal ontwikkelde spellen leggen de aandacht op de ontwikkeling van het kind, oftewel er zit een educatieve aspect in verwerkt. Er zijn spellen waarbij kinderen spelenderwijs kleuren leren te herkennen of woorden moeten vormen. Ook zijn er bordspellen verkrijgbaar met bekende personages uit kinderprogramma’s of films, waaronder vele spellen van Disney.

Bordspellen voor volwassenen

Bordspellen voor jong volwassenen en volwassenen zijn eigenlijk gelijk aan elkaar, al schuilt het verschil hem in de spelers. Waar jong volwassenen graag voor de winst spelen, gaat het bij de volwassenen vaak om de gezelligheid. Bordspellen voor volwassenen draait het vaak om tactiek en strategie. Waar het bij kinderbordspellen gaat om het leren, draait bij het volwassenen meer om het toepassen van de kennis. Maar uiteindelijk is speelplezier het belangrijkste, zowel bij jong als oud. Diverse ontwikkelaars van bordspellen hebben zich speciaal gericht op het speelplezier bij volwassenen. 

Hoewel veel bordspellen een enorme geluksfactor kennen is dat bij de bordspellen voor volwassenen niet het geval. Deze spellen richten zich op tactiek en strategie, elke beslissing van een speler kan het verschil maken tussen winst en verlies. Voorbeelden van dit soort spellen zijn Triviant en Scrabble, wat natuurlijk heel anders is dan de manier van spelen bij ganzenbord.